ارتباط دو سویه اقتصاد کلان و صندوق های بازنشستگی
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. ارتباط دو سویه اقتصاد کلان و صندوق های بازنشستگی
تاثیر اقتصاد کلان بر صندوق های بازنشستگی در قالب یک ارتباط دو سویه است و هر دو بر یکدیگر اثرگذار هستند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حسین عبده تبریزی، صاحب نظر اقتصادی و مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست «اقتصاد کلان و تاثیر آن بر صندوق های بازنشستگی» این اثر را دو سویه توصیف کرد و افزود: تاثیر اقتصاد کلان بر صندوق های بازنشستگی قابل انکار نیست اما این صندوق ها اکنون به مرحله ای رسیده اند که اقتصاد ملی را رهبری می کنند بنابراین، بین این دو، رابطه ای دو سویه برقرار است.
وی با تشریح اثرگذاری فاکتورهای اقتصاد کلان بر صندوق های بازنشستگی و به عکس، اظهار داشت: کاهش نرخ بهره، به معنی کاهش بازده همه دارایی ها و سرمایه گذاری های صندوق های بازنشستگی است و این شرایط وقتی با افزایش امید به زندگی ترکیب می شود، شرایط بدی برای صندوق ها ایجاد می کند.

 

عبده تبریزی با طرح این سوال که چه کسی شوک های ناشی از متغیرهای اقتصاد کلان را جبران می کند، گفت: دولت، صندوق های بازنشستگی یا اعضای صندوق ها باید شوک های ناشی از متغیرهای اقتصاد کلان را جبران کنند. در مسکن مهر، وقتی با ارقام پایین، خانه ای برای خانواده ها و متقاضیان فراهم نشد، مجبور شدند تا سایر هزینه های مسکن را از متقاضیان مسکن مهر دریافت کنند.
وی یکی از راهکارهای صندوق های بازنشستگی برای حل بحران های موجود را حرکت به سمت سرمایه گذاری در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: در شیلی یا برزیل سرمایه گذاری ها بیشتر در خارج از آن کشورها صورت می گیرد. در ایران نیز صندوق ها باید به سمت سرمایه گذاری در خارج از کشور حرکت کنند.
این صاحب نظر اقتصادی همچنین یادآور شد: به دلیل اندازه ای که صندوق های بازنشستگی در کشور دارند تصمیمات مدیران آن ها مهم ترین اثر را در بازار مالی دارد. صندوق ها باید به جای سرمایه های ثابت به سمت فعالیت در بازار مالی بروند. در آمریکا، در دهه ۱۹۶۰ بیش از ۹۲ درصد از دارایی های صندوق ها مالی بوده و املاک و مستغلات بخش محدودی از سرمایه این صندوق ها را تشکیل می داده است.
عبده تبریزی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی باید تلاش کنند تا مشکلات موجود حل شود، تاکید کرد: اگر صندوق ها، مشکلات خود را حل نکنند، کسری های بودجه ای عظیمی را بر دولت و کشور تحمیل خواهند کرد.
وی افزود: از سوی دیگر، کسانی که از طریق برنامه های توسعه یا بودجه در مجلس تغییرات اساسی در نظام بازنشستگی ایجاد می کنند باید آثار این تصمیمات حتی تصمیم های کوچک را در نظر بگیرند.
عبده تبریزی به صندوق های بازنشستگی پیشنهاد داد تا اصول اقتصاد مقاومتی را برای عبور از بحران موجود رعایت کنند و گفت: اقتصاد مقاومتی مبنای علمی دارد و مباحث جدی را مطرح می کند، به همین دلیل صندوق های بازنشستگی باید چارچوب ۲۴ اصل این علم را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چهار − 4 =

فهرست