تشریح ۷ چالش عمده صندوق بازنشستگی کشوری
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. تشریح ۷ چالش عمده صندوق بازنشستگی کشوری
اتخاذ ۲۸ تصمیم بدون در نظر گرفتن بار مالی آن در نهاد دولت و مجلس، شوک نرخ ارز و نوسان قیمت نفت، افزایش تورم لجام گسیخته در دولت های نهم و دهم، افزایش امید به زندگی، تغییرات جمعیتی، افزایش بازنشستگان نسبت به شاغلین و عدم سرمایه گذاری پولی و مالی در دوره جوانی صندوق، هفت چالش عمده صندوق بازنشستگی کشوری است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود شهشهانی پور معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در نشست «اقتصاد کلان و تاثیر آن بر صندوق های بازنشستگی» با اشاره به هفت چالش عمده ای که صندوق بازنشستگی کشوری با آن مواجه است، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یک صندوق بسته، امروز با مشکلاتی مواجه است که بخش عمده آن حاصل ۲۸ تصمیمی است که در گذشته توسط مجلس و دولت، بر این صندوق تحمیل شده است.
شهشهانی پور با اشاره به انجام محاسبات اکچوئری برای محاسبه میزان بار مالی وارد شده ناشی از این ۲۸ تصمیم، تاکید کرد: با انجام این محاسبات مشخص شد، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشوری بار مالی تحمیل شده که این عدد امسال، قطعاً افزایش خواهد یافت.
شهشهانی پور دومین چالش صندوق بازنشستگی کشوری را تفاوت نرخ ارز و نوسان قیمت نفت عنوان کرد و گفت: کاهش قیمت نفت و شوک های ارزی، سبب شد تا بعضی از دارایی های صندوق ارزش خود را از دست بدهد یا سرمایه گذاری های انجام شده بازده لازم را نداشته باشد.

 

وی افزود: این شوک‌ها اثرات عمده‌یی در کسری سرمایه در گردش و کسری منابع صندوق و در نهایت کاهش منابع داشته است. در همین حال، با افت قیمت نفت، دارایی‌های صندوق بازنشستگی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.
معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اثر تورمی را سومین چالش تاثیرگذار بر صندوق بازنشستگی کشوری ذکر کرد و افزود: فزونی تورم بر میزان افزایش حقوق بازنشستگان در دولت های نهم و دهم، سبب شد قدرت خرید بازنشستگان کشوری ۶۷ درصد کاهش پیدا کند.
شهشهانی پور، ادامه داد: چالش چهارم، اینکه افزایش امید به زندگی، نسبت ورودی و خروجی را در صندوق دچار مشکل کرد. در واقع کاهش ورودی و افزایش خروجی، سبب شد صندوق با افزایش پرداختی ها مواجه شود.
وی چالش پنجم را تغییرات جمعیتی و حرکت جمعیت به سمت سالمندی عنوان کرد و گفت: فشار جمعیتی متولدین سال های دهه ۶۰ شمسی موجب هجوم نیروی جوان به بازار کار در دهه ۸۰ و به تبع آن افزایش درخواست ها برای بازنشستگی پیش از موعد به منظور ایجاد فرصت شغلی برای جوانان شد، که با توجه به ظرفیت محدود اقتصاد ایران این مهم هیچ گاه محقق نشد.
شهشهانی پور، کاهش نسبت شاغلین به بازنشستگان را ششمین چالش صندوق بازنشستگی کشوری ذکر و تصریح کرد: ورود نیروی کار به اندازه خروج نیرو از سازمان های دولتی صورت نگرفته، بنابراین تعداد زیادی بازنشسته و مستمری بگیر صندوق شده اند ولی کسورپردازی معادل آن جایگزین نشده است.
وی نسبت شاغلین به بازنشسته ها در صندوق بازنشستگی کشوری را ۹۵ صدم ذکر و بیان کرد: این عدد در سازمان تامین اجتماعی پنج است و به همین دلیل نیز هنوز این سازمان و سایر صندوق های بیمه ای مانند صندوق بازنشستگی کشوری دچار چالش نشده اند.
معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، بودجه سالانه این صندوق را ۲۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این عدد، تنها پنج هزار میلیارد تومان از طریق سود سرمایه گذاری ها و کسور دریافتی، تامین می شود و مابقی را دولت پرداخت می کند.
شهشهانی پور هفتمین چالش صندوق بازنشستگی کشوری را عدم سرمایه گذاری در بخش پولی و مالی در دوره جوانی صندوق عنوان و تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری های پربازدهی در دوره جوانی صندوق در حوزه پولی و مالی صورت می گرفت اکنون با این وضعیت مواجه نبودیم و این شرایط الگویی برای سایر صندوق های بازنشستگی در کشور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

13 + 15 =

فهرست