«حفظ استقلال» اصلی‏ ترین محور ساماندهی صندوق های بازنشستگی
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. «حفظ استقلال» اصلی‏ ترین محور ساماندهی صندوق های بازنشستگی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اصلی ترین محور ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی احترام به استقلال آن ها است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر علی ربیعی در همایش «صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهکارها» با بیان اینکه امروز باید تلاش کرد تا فرزندانمان در آینده دچار بحران نشوند، گفت: واژه بحران برای تمامی صندوق های بیمه و بازنشستگی اشتباه است و تنها صندوق بازنشستگی فولاد از مرز بحران عبور کرده و باید مراقبت شود تا سایر صندوق ها به نقطه بحران نرسند.
ربیعی افزود: صندوق های بیمه‌ای دارای بُعد اجتماعی هستند، اما نگاه برخی به آن ها، صرفاً اقتصادی است. مقام معظم رهبری در نشست ۱۱ اردیبهشت ماه در حضور کارگران، بر افزایش نقش تامین اجتماعی در زندگی مردم تاکید داشتند که این نشان دهنده یک درک عالی از مسأله تامین اجتماعی و زندگی اجتماعی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معتقدیم همه صندوق ها باید در زندگی اجتماعی مردم نقش آفرینی کنند، اظهار داشت: “صندوق های بیمه ای، محلی برای زندگی اجتماعی مردم” نه تنها یک شعار که به عنوان یک استراتژی انتخاب شده تا نقش صندوق ها در زندگی اجتماعی دیده شود.

 

وی یادآور شد: افزایش بیمه شدگان جدید و ایجاد اشتغال از طریق منابع بیمه بیکاری از دیگر استراتژی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
ربیعی همچنین اضافه کرد: پرداختن به اوقات فراغت مشترکان اجتماعی صندوق ها نیز از جمله سیاست هایی است که این وزارتخانه در جهت تحقق شعار صندوق های بیمه ای، محلی برای زندگی اجتماعی مردم اجرا کرده است. از سوی دیگر، توجه به مسکن اجتماعی نیز در همین حوزه دنبال می شود.
ربیعی با تاکید بر اینکه در ۵۰ سال اخیر آگاهانه یا ناآگاهانه و با وضع قوانین و عملکردهای نادرست، وضعیت کنونی صندوق ها رقم زده شده، اظهار داشت: بخشی از وضعیت کنونی صندوق ها ناشی از شوک‌های اقتصادی و بخشی نیز به علت فشارهای سیاسی بوده است. همچنین در این صندوق ها به ویژه در ۱۰ سال گذشته، به جای استقرار نظام چندلایه، صندوق ها تبدیل به صندوق های حمایتی شده اند.
وی بر ایجاد نظام چندلایه و بیمه اجتماعی فراگیر تاکید کرد و گفت: پیگیری ایجاد یک نظام اجتماعی فراگیر در کشور یکی از اهداف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که کار بررسی این طرح در کمیسیون اجتماعی دولت به پایان رسیده است.
ربیعی تاکید کرد: اصلی ترین محور ساماندهی صندوق های بازنشستگی احترام به استقلال صندوق های بازنشستگی است و اصلاحات مورد نیاز در صندوق ها باید انجام شود. این اصلاحات معطوف به آینده است و نباید افراد فعلی را دچار چالش کند و تاکید می کنم که هر تصمیمی گرفته شود مربوط به شاغلان فعلی نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ضرورت اصلاحات ساختاری در صندوق ها اشاره کرد و گفت: شفافیت در صندوق ها باید حاکم شود و در این مسیر مردم باید از تمامی مزایده و مناقصه های صندوق ها باخبر شوند.
ربیعی ادامه داد: از ۱۰۰ شرکت برتر کشور ۳۳ شرکت متعلق به صندوق های بازنشستگی است و بیش از ۷۰ درصد سرمایه صندوق ها وارد بورس شده اند. ۹ سال بود که حسابرسی از صندوق ها انجام نشده بود که خوشبختانه امروز حسابرسی در همه صندوق ها تا سال ۹۴ انجام شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نظام نخبه گیری برای صندوق ها باید ایجاد شود، گفت: باید نخبگان و نفرات برتر مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاهها وارد صندوق ها شوند و تزریق نخبگان در این صندوق ها آینده آن ها را تضمین می کند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

1 × پنج =

فهرست