معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس گفت: سهم بخش نفت در رشد اقتصادی کشور حدود ۳,۴ درصد است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمد قاسمی در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵، با بیان اینکه اکنون با کاهش تقاضای داخلی و خارجی مواجه هستیم، اظهار داشت: بخش مهمی از صادرات ما با کاهش قیمت و کاهش تقاضا در داخل و خارج مواجه شده است. آخرین چشم انداز جهانی حاکی از آن است که نرخ رشد جهانی کاهش یافته و در نتیجه در کاهش تقاضای خارجی هم اثرگذار بوده است.
وی افزود: اگر انتظارمان تغییر نرخ رشد باشد باید یکی از سیاست های پولی و یا قیمت نفت دچار تغییر مثبت گردد تا بتوان انتظار نرخ رشد مثبت داشته باشیم.
قاسمی تصریح کرد: اگر نرخ رشد ۶ درصدی محقق شود بخش نفت به تنهایی ۳,۴ درصد را به خود اختصاص می دهد و مابقی مربوط به سایر بخش ها خواهد بود. ساختار اقتصاد ما به گونه ای که هرچه شعار کاهش وابستگی به نفت داده شود به هر ترتیب نفت، بازار را تحت شعاع قرار خواهد داد، بنابراین تغییر در نرخ رشد سال ۱۳۹۵ بستگی به افزایش قیمت نفت دارد.

 

وی ادامه داد: اگر قیمت نفت بالای ۵۵ دلار باشد آنگاه می توان انتظار داشت که نرخ رشد از میزان پیش بینی شده بالاتر برود و در این حالت تورم بین ۱۰,۵ تا ۱۲ درصد و نقدینگی بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ میلیارد تومان باقی خواهد ماند.
معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در ادامه با بیان اینکه اگر تأثیر نرخ نفت بر اقتصاد ایران را در سال ۱۳۹۵ کنار بگذاریم ادامه روند اقتصاد در سال گذشته خواهد بود و اگر تحولی دراین بین اتفاق بیفتد محصول تغییرات در بخش پولی و نرخ نفت خواهد بود.
وی تأکید کرد: دولت درحال حاضر، ابزارمالی مناسبی دراختیار ندارد و اصولاً سیاست های مالی بسیار دشوارتر از اجرای سیاست های پولی است. بنابراین سیاست های مالی وضعیت وخیم تری به نسبت سیاست های پولی در کشور دارد. درحال حاضر سیاست های مالی در ایران نسبت به سیکل های تجاری کاملاً خنثی است که باید این سیاست ها اصلاح شود و هر حرکتی در حوزه مالی با حساسیت و دقت بسیار زیاد صورت گیرد.
قاسمی افزود: اصلاح سیاست های مالی وابسته به کارآمدی مخارج دولت دارد یعنی دولت باید هزینه های خود را در محل هایی خرج کند که اثرگذارتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

یازده − 11 =

فهرست