سیاست گذاری صندوق های بازنشستگی منطقه ای شود
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. سیاست گذاری صندوق های بازنشستگی منطقه ای شود
استاد جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: روند سالخوردگی جمعیت در مناطق شهری و روستایی استان ها روندی همگرا و یکسان نیست، بنابراین شرایط بازنشستگی در کشور باید منطقه ای و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و مقتضیات صندوق های بیمه ای هر منطقه سیاست گذاری شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، هشتمین نشست «هم اندیشی و گفت و گوی راهبردی پیرامون بیمه های اجتماعی، رفاه و بازنشستگی»، از سوی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری با عنوان «پیش بینی تطبیقی جمعیت سالمندان به تفکیک استان های کشور تا سال ۱۴۰۵» برگزار شد.
محمود مشفق در این نشست با اشاره به افزایش جمعیت ایران به ۹۰ میلیون نفر در افق ۱۴۰۵، افزود: ۶۹ میلیون نفر از جمعیت مذکور در شهرها ساکن خواهند شد، بنابراین با توجه به تفاوت های استانی در سطوح، الگوها و روندها بایستی سیاست گذاری ها در زمینه بازنشستگی منعطف، پویا و زمان محور و پیش دستانه باشد.


وی با بیان اینکه سرعت سالمندی در استان های تهران، گیلان، مازندران، البرز، اصفهان و فارس تا افق ۱۴۰۵ بیش از دیگر استان های کشور است، ادامه داد: تدوام ثبات باروری پایین از یک سو و افزایش سرعت سالمندی از سوی دیگر، به ویژه در استان های مذکور بیش از آنچه قابل پیش بینی باشد در دو دهه آینده ثبات و پایداری مالی صندوق های بازنشستگی را دچار بحران می کند، بنابراین همین مسأله مهم ترین دلیل برای اقدامات اصلاحی در این زمینه است.

مشفق با اشاره به رتبه بندی استان های کشور بر اساس شاخص تشخیص فشار ناشی از سالخوردگی جمعیت بر صندوق های بازنشستگی، اظهار داشت: این شاخص در استان های مازندران، البرز، اصفهان، تهران، گیلان و فارس با فشار بالای ۴۰ درصد، در استان های کرمانشاه، قم، سمنان، ایلام، بوشهر و گلستان با فشار بالای ۳۰ درصد و در سایر استان ها بین ۲۵ تا ۴۰ درصد در نوسان خواهد بود و بر نظام بیمه ای فشار وارد می کند.
وی با بیان اینکه سرعت سالخوردگی در استان های مرکزی و شمالی کشور تا افق ۱۴۰۵ بیشتر از سایر مناطق است، افزود: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و دیگر استان های جنوبی کشور سرعت سالخوردگی کمتری دارند.
مشفق با بیان اینکه در افق ۱۴۰۵ جمعیت ۶۰ سال و بالاتر در استان های البرز، بوشهر و قم دو برابر وضعیت کنونی می شود، گفت: جمعیت ۶۰ سال و بالاتر استان های تهران و گلستان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد و به جز استان خراسان جنوبی مابقی استان ها بین ۵۰ تا ۹۰ درصد جمعیت سالخوردگانشان افزایش می یابد.

خبرنگار: مینا شیروانی
عکاس: سید بهنام اخوت پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

هجده + ده =

فهرست