سیاست گذاری ها از پدیده های اجتماعی عقب هستند
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. سیاست گذاری ها از پدیده های اجتماعی عقب هستند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که سیاست گذاری های اجتماعی از پدیده های اجتماعی عقب مانده اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در آیین اختتامیه «نخستین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی در ایران» که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، با بیان اینکه در کشورمان تقدم و تاخر نظری و سیاست گذاری در حوزه اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: این تقدم و تاخر سبب می شود که پدیده های اجتماعی در جامعه شکل بگیرند، بدون آنکه سیاست های مرتبط با آن تدوین شده باشد. زمانی سیاست گذاری انجام می شود که عملاً اثر خود را از دست داده است، چراکه پدیده های اجتماعی به سرعت در حال شکل گیری هستند.
ربیعی تاکید کرد: سیاست گذاری اجتماعی با وجود بدیهی بودن، یکی از پرچالش ترین و پیچیده ترین موضوعات کشور است. اینکه منتظر بمانیم تا جامعه مشکلات اجتماعی را خود حل و فصل کند، نگاه اشتباهی است.
ربیعی با بیان اینکه عرصه اجتماعی امروز متاثر از نوسانات جمعیت، گسترش و نوع ارتباطات، تغییرات جهانی و رخدادهای مختلف در سطح جهان است، اظهار داشت: تصور نمی شد که امروز شیوه های همسرگزینی، تقسیم نقش ها در خانواده، طلاق و بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی به این شکل و با این سرعت تغییر کند. امروز طلاق، نه یک آسیب بلکه یک راه حل تلقی می شود و این واقعیت های اجتماعی ایران امروز است.
وی با تاکید بر سیاست گذاری اجتماعی به عنوان یک امر ضروری در حوزه اجتماعی، گفت: سیاست گذاری به فهم درست جامعه و حکمرانان از مسائل اجتماعی و بسترسازی مناسب برای حرکت جامعه بر مبنای واقعیت کمک می کند.
ربیعی سیاست گذاری اجتماعی را به معنای توسعه و نه محدودیت ذکر و بیان کرد: این امر به جریان سیال حرکت های اجتماعی کمک می کند و به دنبال محدود کردن آن نیست.
وی افزود: امروز شاهد تقابل گروه های کم صدا و پرصدا، فرصت های اجتماعی نابرابر و حاشیه در برابر متن و یک فرآیند توسعه هستیم که توسعه اجتماعی بخش اجتناب پذیر آن است. پس تحولات، تفاوت ها و تغییراتی که در حوزه اجتماعی ایجاد شده، نیاز کشور را به سیاست گذاری اجتماعی دوچندان می کند.

 

ربیعی با اشاره به مشکلات مختلف و موانع پیش روی سیاست گذاری در ایران، اظهار داشت: سیاست های کلان کشور به سیاست های اجرایی منجر و منتهی نمی شود، چراکه فلسفه سیاست گذاری ها از ابتدا دچار مشکل است. باید در بین ذینفعان برای یک سیاست گذاری، نوعی اجماع شکل گیرد؛ بدون اجماع، حتی اگر سیاست درستی نیز پایه گذاری شود، به ثمر نمی رسد.
وی ادامه داد: در این حوزه، دانشگاه، پیش از آنکه آموزش متدولوژی و روش شناسی را مبنا قرار دهد، باید به گسترش شیوه های مختلف گفتمان سازی کمک کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تضاد منافع را یکی دیگر موانع در سیاست گذاری اجتماعی در ایران دانست و گفت: هنگامی که سیاست ها با منافع اشخاص و نهادها یا قدرت در تضاد قرار می گیرد، نتیجه ای در پی ندارد. جامعه ای که «گفت-گفت» را به جای «گفت و گو» انتخاب می کند، اجماع و فهم مشترک برسر یک موضوع وجود ندارد و در نتیجه سیاست گذاری نیز شکل نمی گیرد.
وی افزود: تمایل قدرت برای سیاست گذاری اجتماعی نیز یکی دیگر از چالش های مهم در این حوزه است.
ربیعی نهادهای نظارتی ناکافی و کمبود نظارت بر اجرای سیاست های اشتباه در حوزه اجتماعی و عدم پاسخگویی به افکار عمومی و سیاست گذاری با اعمال فشار را دیگر موانع سیاست گذاری اجتماعی در ایران عنوان کرد و گفت: دولت ها با استفاده از پوپولیسم ساختاری و ایجاد رضایت برای کسب رأی، مانع از شکل گیری سیاست گذاری های عقلانی شده اند که نمونه های بارز آن اجرای مسکن مهر و پرداخت یارانه نقدی است.
وی ادامه داد: نوع دیگری از این روش، سیاست گذاری برای کسب رضایت محلی است. امروز در کشور در کمترین زمان ممکن و به یکباره، تنها برای رضایت عده ای اندک یا منطقه ای کوچک، سیاست گذاری صورت می گیرد و این سیاست به یک سیاست ملی و برای همه تبدیل می شود.
ربیعی تاکید کرد: سیاست گذاری اجتماعی آثاری عمیق و طولانی مدت دارند، چراکه سیاست به «نهاد اجتماعی» و پس از ان به عادت ها تبدیل شده و رفتار را شکل می دهند که تغییر آن بسیار دشوار است.
در این آیین، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز با تاکید بر لزوم راه اندازی گرایش سیاست گذاری اجتماعی در این دانشگاه، گفت: با وجود اینکه سیاست گذاری، موضوعی جدید در حوزه علوم اجتماعی در جهان و ایران است، اما به دلیل نیازهای فراوان جامعه ایران، باید تلاش شود تا در قالب یک رشته آکادمیک به آن پرداخته شود.
وی با تاکید بر اینکه دولتمردان، امروز آنچنان درگیر با بحران های مختلف هستند که فرصتی برای سیاست گذاری در حوزه اجتماعی ندارند، افزود: شرایط جامعه ایران و آسیب های آن بسیار متفاوت، ویژه و بومی است، پس نیازمند متخصصانی هستیم که با درک این شرایط و ویژگی های خاص، فارغ از مدیران دولتی بتوانند در جهت ایجاد سیاست گذاری های اجتماعی پایدار گام بردارند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکس: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

3 × 4 =

فهرست