شفافیت گام نخست اصلاح صندوق های بازنشستگی
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. شفافیت گام نخست اصلاح صندوق های بازنشستگی
اقتصاددان برجسته کشورمان نخستین گام برای اصلاح نظام بیمه ای در ایران را شفاف سازی در نهادهای این نظام عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محسن رنانی در نشست هم اندیشی تخصصی «حکمرانی و نظارت در صندوق های بازنشستگی» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: حکمرانی خوب نیازمند رعایت شاخص هایی چون شفافیت، پاسخگویی، مسوولیت پذیری، قانون پذیری و عدالت است و نخستین گام برای حکمرانی خوب در نظام بیمه ای و صندوق های بازنشستگی ایران شفاف سازی است.
رنانی تاکید کرد: کشور برای اصلاح در این نهادها نیازمند اجماع در نظام سیاسی است و تا زمانی که این اجماع شکل نگیرد، تغییری در وضعیت کنونی صندوق های بازنشستگی ایجاد نخواهد شد.
وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی نمونه کوچکی از یک نظام سیاسی است، اظهار داشت: اصلاح صندوق های بازنشستگی، بهترین فرصت برای نظام سیاسی است تا نشان دهد که تا چه میزان می تواند خود را اصلاح کرده و چالش های موجود را حل کند.
رنانی، وضعیت امروز نظام سیاسی در ایران را در مواجهه با بحران های مختلف توصیف کرد و افزود: امروز از بحران های زیادی در کشور نام برده می شود، اما نمی دانیم نظام سیاسی از پس این بحران ها بر می آید یا خیر و هیچ شاخص مناسبی نیز برای سنجش آن در اختیار نداریم. بنابراین باید عملکردهای نظام سیاسی در زیرسیستم های آن ارزیابی شود.

 

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، گفت: از میان حوزه های مختلف که هر یک دچار آسیب هستند، نظام بیمه ای و صندوق های بازنشستگی را می توان به عنوان پایلوت در زمینه اصلاح و ارزیابی نظام سیاسی انتخاب کرد.
وی تاکید کرد: اگر نظام سیاسی بتواند بحران های این حوزه را حل کند و صندوق های بازنشستگی را از بحران عبور دهد، می توان امیدوار بود که ضمن اصلاح و تغییر در خود، مشکلات سایر حوزه ها را نیز برطرف خواهد کرد.
رنانی یادآور شد: نهادهای چون صندوق های بازنشستگی، سیاست پذیرند، اما لزوماً مدیریت پذیر نیستند، به این معنی که در برهه ای از زمان، سیاست های خوبی پایه ریزی می شود، اما در اجرا و مدیریت لزوماً به نتیجه مطلوب نمی رسد.
وی با بیان اینکه چالش های موجود در حوزه هایی چون آب، فساد مالی و اداری، نظام بیمه ای و صندوق های بازنشستگی با یک قانون و چند دستورالعمل حل نمی شود، گفت: اصلاح و تغییر در چنین سیستم هایی نیازمند تعریف افق بلندمدت است. ضمن اینکه اصلاحات مورد نظر، تنها برای عبور از بحران های کنونی در این حوزه ها کارایی دارد و سبب رفع کامل برخی بحران های جدی نظیر فساد یا حل بی آبی در ایران نخواهد شد.
رنانی در ادامه تاکید کرد: برای پویایی، کارآمدی و ادامه زندگی صندوق های بازنشستگی، تنها راه موجود اصلاح و تغییرات ساختاری است. اما برای اصلاح در این ساختار، نظام سیاسی نیز باید اصلاح شود. بنابراین، برای حل مسأله صندوق های بازنشستگی، نیازمند یک اجماع در نظام سیاسی هستیم.
این اقتصاددان، اصلی ترین حلقه اصلاح ساختار صندوق ها را شفافیت دانست و گفت: می توان از شفاف سازی شروع کرد و پس از آن سایر شاخص های حکمرانی خوب را ذیل شفافیت دنبال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

1 × پنج =

فهرست