شهشهانی: شناسایی شرکت های کم بازده و خروج آنها از سیستم سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. شهشهانی: شناسایی شرکت های کم بازده و خروج آنها از سیستم سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی از شناسایی شرکت های کم بازده خبر داد و گفت: هدفمان خروج این شرکت ها از سیستم سرمایه گذاری صندوق است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمود شهشهانی پور در همایش “چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵” اظهار کرد: در صندوق های بازنشستگی در دوره جوانی که مشمول دریافت کسور بیمه ای هستند سرمایه گذاری ها به نحوی است که در دوره بازپرداخت به پرداخت مستمری ها کمک شود. به هر دلیلی و هر شکلی این موضوع در صندوق بازنشستگی کشوری به درستی از قبل انجام نشده است اما پیشینیان در خصوص رد دیون دولت زحمات زیادی کشیدند که با احتساب سرمایه گذاری کمتر از ۱ درصد ۲۵۰ شرکت و با احتساب سرمایه گذاری بیش از یک درصد بیشتر از ۱۸۰ شرکت داریم.

 

 

وی ادامه داد: در ۴ شرکت که سرمایه گذاری ها تخصصی نبود تقسیم بندی انجام و با احتساب یک مدیر اقتصادی و نیز درخواست هایی که از بخش اقتصادی صندوق وجود داشت قرار بر این شد که سرمایه گذاری ها در فازهای کمی و کیفی تقسیم بندی شوند.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره بر اینکه ۶ هلدینگ تخصصی در صندوق بازنشستگی کشوری مد نظر قرار گرفته است، بیان کرد: هلدینگ حمل و نقل و گردشگری، هلدینگ غذایی، دارویی و کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ بورس، بانک، بیمه وامور سهام، هلدینگ نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه و هلدینگ صنایع و معدن ۶ هلدینگی هستند که ۵ مورد از آن ها تشکیل شده و هلدینگ حمل و نقل و گردشگری نیز در دستور کار قرار گرفته است.
شهشهانی خاطرنشان کرد: بعد از تشکیل شرکت ها نحوه نظارت بر امور مد نظر قرار گرفت و در طراحی ساختار مدل های مختلفی مطالعه گردید و مدلی که انتخاب شد تقویت ساختار معاونت سرمایه گذاری ها و امور اقتصادی و تجمیع آن ها تحت این نظارت بود.
وی همچنین به رویکردهای برنامه ریزی و کنترل و روابط استراتژیک اشاره و اعلام کرد: کنترل مالی حضور در مجامع، کنترل برنامه ریزی استراتژیک و کنترل مالی سه رویکرد مد نظر هستند.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری همچنین به اهداف طراحی هلدینگ ها اشاره کرد و گفت: هماهنگی استراتژیک و پرهیز از رقابت شرکت های هم رشته در بازار، بهره برداری از امکانات تخصصی گروه و رفع نیازهای هریک، توسعه سرمایه گذاری ها، تامین مالی و نقدینگی، اصلاح ساختار هزینه، هم افزایی تمرکز یافته در معاملات و مبادلات و ارتقا چانه زنی با اشخاص ثالث، تبادل دانش، تجارب و مهارت ها و نیز ارزش افزایی از طریق کسب سهم بیشتر بازارهای داخلی و خارجی از جمله اهداف طراحی هلدینگ ها هستند.
وی با اشاره به اینکه می‌توانستیم همانند تامین اجتماعی در قالب شرکتی مانند شستا امور سرمایه‌گذاری را پیش ببریم، گفت: اما قرار بر این شد تا تغییرات در ساختار معاونت اقتصادی ایجاد شود و یک اداره کل نیز به این معاونت تحت عنوان حسابرسی داخلی و امور مجامع اضافه شد.
شهشهانی پور به تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم جهت افزایش سطح نظارت صندوق و سرمایه‌گذاری‌ها و عملکرد هلدینگ‌ها اشاره کرد و گفت: کمیته تدوین استراتژی‌های صندوق در حوزه اقتصادی تشکیل شد و کمیته‌ ساماندهی شرکت‌های مشترک با تامین اجتماعی و کمیته ساماندهی شرکت‌های زیان ده و کم بازده نیز تشکیل شدند و در تلاش هستیم شرکت‌های کم بازده و ضررده را از سیستم سرمایه‌گذاری خود خارج کنیم. اکنون چند شرکت ضررده از مجموعه ما خارج شده‌اند و این اقدام هنوز ادامه دارد.
وی همچنین به موضوع استفاده از فرصت‌های پس از برجام اشاره کرد و گفت: یکی از افراد پاک ‌دست و با تجربه که سال‌ها در خارج از کشور فعالیت کرده متقاعد شده تا در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی با ما همکاری کند؛ در این زمینه برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در کشورهایی مثل انگلیس، سوئیس و ایتالیا با در نظر گرفتن وضعیت‌های مالی و بازار کار انجام شده و شرکتی را تاسیس کردیم که همه کشورهای بزرگ ما بتوانند در آنجا به صورت متمرکز کار کنند زیرا همه شرکت‌های ما نیاز به بازرگانی خارجی دارند.
معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه با بیان اینکه کرسی‌های بسیار خوبی جهت اعمال مدیریت و کنترل در شرکت‌های سرمایه‌پذیر کسب کرده‌ایم، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی امیرکبیر از این جمله است. علاوه بر این با همکاری و تمرکز بسیار خوب میان صندوق و هلدینگ‌ها مزیت‌های عمده اقتصادی کشور شناسایی شده که فعلا می‌توان به پتروشیمی اشاره کرد. در بخش‌های پتروشیمی مزیت‌های بسیار بالایی داریم و هلدینگ انرژی، بزرگترین هلدینگ ماست.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد بازدهی ما به بخش انرژی مربوط می‌شود و ما اقدامات بسیار متفاوتی را در این خصوص انجام داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به خریداری ۵۱ درصد از سهام پتروشیمیران اشاره کرد. پروژه‌های خوب دیگری نیز شروع شده که از جمله آنها می‌توان به پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان و توسعه و احیای برند کفش ملی اشاره کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر هلدینگ‌ها در بررسی‌ها و نظارت اجرای برنامه‌ها و بودجه‌بندی شرکت‌های تحت پوشش و پیگیری تکالیف مربوط در جوامع متمرکز شده‌اند، اظهار کرد: برای ایجاد بانک اطلاعات دارایی‌های صندوق اعم از املاک، وثایق و سهام تحت مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه تلاش‌هایی در حال انجام است که در این میان هلدینگ ساختمان سهم بیشتری دارد و با تلاش‌هایی که انجام داد موفق شدیم برخی املاک متعلق به سازمان نظیر زمینی در مینی‌سیتی که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت را بازگردانیم.
شهشهانی‌پور با اشاره به هلدینگ مالی که تازه تاسیس است و نیز صندوق مشترکی که راه‌اندازی شده، گفت: انتشار ابزارهای مختلف تامین مالی شامل انواع اوراق مشارکت، تهاتر بدهی و طلب دولتی و وصول مازاد طلب از اوراق تسویه خزانه از جمله اقدامات در دست انجام این هلدینگ است. همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا دارایی‌های بلااستفاده جهت اجرای پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
وی همچنین با اشاره به اقدام برای ورود چند شرکت به بازار بورس و فرابورس بیان کرد: موفق شدیم در این مدت ۲۴۰۰ میلیارد تومان از مطالباتمان را تعیین تکلیف کنیم. در واقع ترتیب وصول این مطالبات داده شده است. این اقدام لازم بود زیرا صندوق به واسطه کسری نقدینگی برای پرداخت مستمری‌ها دچار مشکل بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

20 − پانزده =

فهرست