صندوق های بازنشستگی می توانند موتور توسعه ایران باشند
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. صندوق های بازنشستگی می توانند موتور توسعه ایران باشند
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد:
صندوق های بازنشستگی می توانند موتور توسعه ایران باشند

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی ضمن تأکید بر اینکه صندوق های بازنشستگی می توانند موتور توسعه ایران باشند و با تضمین، سرمایه های خُرد مردم را جمع آوری کرده و با آنها مشارکت کنند، گفت: صندوق ها می توانند از این طریق نقدینگی های خود را افزایش داده و برای بهبود زندگی اجتماعی بازنشستگان تلاش کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در همایش چشم انداز اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵ و الزامات شرایط جدید برای سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی که درکتابخانه ملی درحال برگزاری است با بیان اینکه انتخاب افراد مناسب در مناصب مدیریتی درجایی که ساختارها نارسا است بسیار حائز اهمیت است و می تواند منجر به پویایی سازمانی شود، گفت: از این جهت از صندوق بازنشستگی کشوری سپاسگزارم.
وی افزود: عده ای انتقاد می کنند که چرا به گذشته می پردازید و به آینده توجهی ندارید اما منتقدانی که فراموش می کنند درگذشته چه شرایط حاکم بوده است نقدشان ناب نیست و تنها قصد تخریب دارند و به دنبال این هستند که یک اتفاق را به پدیده های سیاسی ربط دهند برای این افراد باید مرتب به گذشته رجوع کرد چرا در زمانی که فاصله بین حقوق و تورم ۶۷ درصد بود هیچ کس انتقادی مطرح نمی کرد؟
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طی ۳ سال اخیر ۶۵ درصد به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اضافه کردیم، اما هنوز سفره ها خالی است و از بازنشستگان پوزش می خواهیم اظهار کرد با این وجود باید وضعیت فعلی را با دوره ۸ ساله دولت نهم و دهم مقایسه کنید درست است که هنوز نتوانسته ایم امکان زندگی با کرامت برای بازنشستگان فراهم کنیم اما تصمیمات خوبی بر روی افزایش مزد حداقلی بگیران گرفته ایم و امیدواریم بتوانیم با افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال جاری بخشی از خلأها را پرکنیم.
ربیعی افزود: طی سه سال اخیر اقدامات خوبی دراین زمینه انجام شده است درسال اول دولت یازدهم ۲۵ درصد به حقوق اضافه شد که با ملحقاتش به ۳۱ درصد رسید در سال دوم دولت ۱۷ درصد به حقوق اضافه کردیم که با ملحقاتش به ۲۱ درصد رسید در سال سوم (۱۳۹۵) با درنظرگرفتن تورم ۱۰ درصدی، ۱۴ درصد به حقوق اضافه شد.
وی در ادامه ضمن تأکیدبراین که معتقدیم که باید رویه ها اصلاح شود و این وضع اقتصادی و فقر و نابرابری که وجود دارد شایسته ملت ایران نیست گفت: ما شرایط اقتصادی مناسبی نداشتیم و چهارمین شوک نفتی را لمس کردیم درآمد نفتی ما ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر از درآمد نفتی دولت قبل بود از سوی دیگر با کسری رشد درآمدهای مالیاتی روبه رو بودیم و دولت را با کسری رشد ۵۶ درصدی درآمدهای مالیاتی تحویل گرفتیم. به همین خاطر است که باید برای کسانی که نقد غیرمنصفانه می کنند بارها به عقب بازگشت و شرایط را توضیح داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وضعیت مسکن نیز اشاره کرد و گفت: مسکن وظیفه مستقیم بنده نیست اما تعاونی های مسکن مهر به ما مربوط می شود با مشکلات متعددی در مسکن های مهر مواجه هستیم و توانستیم ساماندهی کنیم و بیش از یک میلیون مسکن توسط تعاونی ها تحویل داده شد به هرحال نمی توان تعهدات گذشته را نادیده گرفت.
ربیعی بر ضرورت استفاده از فرصت های سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد افزود زمینه مناسب برای این امر ایجاد شده است و همانگونه که مقام معظم رهبری هوشمندانه بحث درون زایی و برون گرایی را مطرح کردند باید با زایش درونی خود را بین المللی کنیم این استراتژی اکنون در صندوق بازنشستگی کشوری دنبال می شود.

 

وی ادامه داد امروز ثبات و امنیت سیاسی خوبی داریم و در منطقه صاحب قدرت هستیم و باید این ثبات را با بهبود افکار جهانی گره بزنیم جدای از نقدهایی که در خصوص کاهش تورم و رکود مطرح می شود فضای مساعد و با ثباتی برای تصمیم گیری و سیاست گذاری فراهم شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با همه کاستی های موجود رتبه کسب و کار از رتبه ۱۵۲ به ۱۱۸ رسیده و ۳۴ پله ارتقاء یافته ایم، گفت: یکی دیگر از فرصت هایی که پیش ماست تشکیل مجلس جدید است، مجلسی که تشکیل شده مجلسی متعادل و مجلس کاراست امروز شرایط اجتماعی و سیاسی کشور ما مساعد است و همین که دولت بی صدا است و همه از او انتقاد می کنند یعنی نشاط سیاسی وجود دارد.
ربیعی در ادامه با بیان اینکه مجلسی باطراوت تشکیل شده است، اظهار کرد: روز گذشته نامه ای برای دکتر عارف نوشتم و به او گفتم با انسانهایی روبرو هستیم که کنش اجتماعی و سیاسی اخلاقی دارند و همین اینها نیاز امروز هستند.
وی در ادامه به عقلانیت و سختکوشی دولت اشاره کرد و گفت: استراتژی هایی چون توسعه پایدار، اشتغال مولد، اشتغال توانمندساز و عزتمندانه را مدنظر داریم اینکه جامعه ای مومن، اخلاق مدار و با هویت داشته باشیم نیز در ردیف استراتژی های ما قرار گرفته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی سخنانش به انگاره ها و تلقی هایی از صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: اولین نگرانی بنده بعضی نگاهها به صندوق بازنشستگی است اینکه بعضی از افراد برچسب کسورتی به صندوق ها می زنند و آنرا به حاشیه می رانند باعث نگرانی است برخی می گویند صندوق های بازنشستگی نباید شرکت های اقتصادی داشته باشند درحالی که باید از آنها سوال کرد در کجای دنیا صندوق های بازنشستگی شرکت داری نمی کنند؟ اصل براین است که از نظام های لیبرالی گرفته تا نظام های سوسیالیستی تر اقتصاد صندوق های بازنشستگی در اولویت و جزء اقتصادهای مهم باشد.
ربیعی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه صندوق های می تواند موتور توسعه ایران باشند و با تضمین، سرمایه های خُرد را جمع کرده و با مردم شراکت کنند، اظهار کرد: صندوق ها می توانند نقدینگی ها را افزایش دهند.
وی افزود: یکی دیگر از تلقی ها نسبت به صندوق ها این است که به آنها به عنوان کارپرداز می نگرند. در حقیقت این موضوع که صندوق های بازنشستگی باید جایی برای زندگی اجتماعی بازنشستگان باشد باید به عنوان استراتژی در دستورکار قرار بگیرند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از محل آورده بنگاهها و درآمدهای صندوق بیش از سه برابر دولت گذشته به حقوق ها اضافه کردیم گفت: بودجه بیمه تکمیلی بازنشستگان در مجلس حذف شده بود و ما این بیمه را از محل درآمدهای خود ارائه کردیم.
ربیعی به استفاده از تجربه و خرد بازنشستگان در امور اجتماعی اشاره کرد و گفت: خانه های امید را در این راستا طراحی کردیم تا الگویی باشد که میان صندوق های بازنشستگی و بازنشستگان اتصال برقرار کند.
وی به اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی نیز اشاره کرد و گفت: باید در این راستا از برخی بنگاه های ضررده خارج شویم و سیاست انقباضی و انبساطی خود را مشخص کنیم. در برخی بنگاه ها وظیفه اجتماعی داریم که بمانیم چه سودده باشند و چه نباشند که دارو ازجمله آنهاست. اما ازآنجا که باید بر دارایی های خود بیفزاییم نیازمند توسعه و گسترش سرمایه گذاری ها هستیم به عنوان مثال اولین سرمایه گذاری بزرگ در صندوق بازنشستگی در حوزه پتروشیمی در مسجد سلیمان درحال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

13 − 11 =

فهرست