ضمیمه تحلیلی دنیای اقتصاد به «صندوق‌های بازنشستگی» اختصاص یافت.
  1. خانه
  2. مقالات حوزه بازنشستگی
  3. ضمیمه تحلیلی دنیای اقتصاد به «صندوق‌های بازنشستگی» اختصاص یافت.

گروه رسانه ای روزنامه دنیای اقتصاد در کاری مشترک با هفته نامه تجارت فردا، در ویژه نامه تحلیلی که امروز (شنبه) منتشر شد، به نیمه نامرئی صندوق های بازنشستگی و مرز بحران در این صندوق ها پرداخته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، ضمیمه تحلیلی روزنامه دنیای اقتصاد، به واکاوی مسائل صندوق های بازنشستگی اختصاص یافته که با عنوان «باد ما را خواهد برد؛ صندوق های بازنشستگی چگونه به مرز بحران رسیدند؟» در ۱۸۰ صفحه، امروز (شنبه) منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
در پیش نویس برنامه ششم توسعه بحران صندوق بازنشستگی در ردیف بحران‌هایی نظیر آب و محیط زیست مطرح شده است، با این وجه تمایز که راه حل بحران اول بیش از آنکه ناشی از تغییرات اقلیمی باشد، ریشه در سیاست‌ها و برنامه‌های نادرست گذشته داشته است. حال سیاستمداران این موضوع را در اولویت قرار دادند. از نظر کارشناسان برای عبور از این بحران، باید به سه سوال اصلی پاسخ داد: نخست آنکه بزرگی ابعاد بحران به چه اندازه است؟ دوم آنکه مشکلات بحران را چگونه می‌توان ریشه‌یابی کرد؟ و در نهایت اینکه راه عبور از بحران چگونه خواهد بود. گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در دومین ویژه‌نامه موضوعی خود در سال ۱۳۹۵، با محوریت بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی سعی کرده با بهره‌گیری از نظرات مسوولان و کارشناسان این حوزه به این سه سوال پاسخ دهد.
ویژه‌نامه صندوق‌های بازنشستگی، که به همت هیات تحریریه ماهنامه تجارت فردا منتشر شده، در شش فصل، ابعاد مختلف بحران پیش آمده در این صندوق ها را بررسی کرده است: در فصل نخست به بررسی «تاریخچه نظام بازنشستگی» پرداخته شده و در ادامه این روند در فصل بعدی «بازنشستگی در جمهوری اسلامی» تشریح شده است. در فصل سوم، چالش‌های «وضع موجود نظام بازنشستگی ایران» مطرح شده و در مقابل آن ویژگی‌های یک «نظام بازنشستگی مطلوب» به تصویر کشیده شده است، در فصل پنجم نیز به پیش‌بینی «آینده نظام بازنشستگی» در ایران پرداخته شده و در نهایت «آینده اقتصادی» و بنگاهداری صندوق‌های بازنشستگی در فصل آخر بررسی شده است.
حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان، در سرمقاله ای با عنوان «خطر انفجار بمب ساعتی جدید» بر ضرورت اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی تاکید دارد. همچنین واکاوی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و راهکار خروج از بحران در میزگرد حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از دیگر بخش‌های این ویژه‌نامه است.
بخش دیگری از این ویژه‌نامه به گفت‌وگو با محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص دارد که وی به دو موضوع اصلی پرداخته؛ اول بررسی ریشه‌هایی که منجر به شرایط بحرانی در صندوق‌ها شده و دوم اقداماتی که باید برای خروج از مشکلات انجام داد. به اعتقاد اسلامیان، پیش‌زمینه اصلاح صندوق‌ها، شفاف‌سازی است.
متن کامل این مصاحبه را به همراه گفت‌وگوها و تحلیل‌های متعدد دیگر درباره ابعاد مختلف بحران صندوق‌های بازنشستگی، به‌عنوان ضمیمه روزنامه دنیای اقتصاد امروز (شنبه) منتشر شده است.

منبع: ضمیمه روزنامه دنیای اقتصاد – شنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۵

لینک مطلب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

هجده − سه =

فهرست