مساله شناسی علل رکود در بنگاه های صنعتی وابسته به صندوق های بازنشستگی
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. مساله شناسی علل رکود در بنگاه های صنعتی وابسته به صندوق های بازنشستگی
علل رکود بنگاه های صنعتی وابسته به صندوق های بازنشستگی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، پروژه تحقیقاتی مساله شناسی علل رکود در بنگاه های صنعتی وابسته به این صندوق از سوی موسسه راهبردهای صبا مورد واکاوی قرار گرفت.
یک کارشناس اقتصاد بابیان اینکه رکود حاکم بر اقتصاد کشور منجر به رکود در صندوق های بازنشسگی و بنگاه های صنعتی وابسته به آن شده است، گفت: تولید ناخالص داخلی از سال ۱۳۹۰ درکشور کاهش یافت و همزمان با تحریم ها نیز تشدید شد.
حمید بختیاری، عوامل ساختاری، نهادی، تحریم ها، تحولات ناشی از سیاست های دولت نهم و دهم، حضور گسترده بخش نامولد، محدودیت دسترسی به منابع ارزی و ریالی، ورادات کالاهای رقیب به صورت قاچاق رسمی، ضعف تحقیق و توسعه و نواوری فنی از علل بروز پدیده رکود تورمی در اقتصاد ایران است.

 

وی افزود: در بسته پیشنهادی دولت یازدهم برای خروج از رکود به شرکت های دانش بینان، اصلاح الگوی مصرف، لزوم سالم سازی و مبارزه با فساد اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی بی توجهی شده است.
بختیاری تصریح کرد: بی توجهی به افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی و عدم ارتباط با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز در بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود مشهود است.
وی بیان داشت: وابستگی به نفت، وجود تعارضات ایدئولوژیک قانون گذاری و الگوهای توسعه، تغییر تعرفه های گمرکی بدون منطق تولیدی و فقدان استاندارد و نظارت بر کالاهای وارداتی و صادراتی، ضعیف بودن قوانین و ساختار بین کارفرمایان و پیمانکاران، دولتی بودن اقتصاد، فقدان استراتژی توسعه، فعالیت سوداگرانه بانک ها و اقتصاد، کمبود نقدینگی و مشکلات اشتغال و بیکاری از جمله دیدگاه های مدیران ۳۰ شرکت از هلدینگ های زیر مجموعه صندوق های بازنشستگی در مورد رکود این بنگاه های صنعتی است.
وی با اشاره به ۲۶ عامل رکود اقتصادی در صندوق های بازنشستگی که در بسته خروج از رکود دولت دیده نشده است، افزود: نیروی مازاد و استخدام بی رویه، قوانین و مقررات دست و پاگیر غیر اقتصادی، رکود در پروژه های عمرانی دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ، فقدان استراتژی شفاف برای توسعه صنعتی، فرسودگی ماشین آلات و عدم توجه به نوسازی، بهره وری پایین عوامل تولید، وجود هزینه های اجتماعی و سربار، واردات بی رویه و دامپینگ و قاچاق از عوامل رکود اقتصادی در بنگاه های صنعتی وابسته به صندوق های بازنشستگی است.
بختیاری تصریح کرد: بی توجهی به زنجیره تولید و تامین خوراک صنایع، توزیع نامناسب سود و زنجیره تولید و توزیع، دخالت مقامات ذی نفوذ استانی از جمله نمایندگان مجلس در امور داخلی شرکت ها، نامناسب بودن توزیع یارانه ها، اعطای بی رویه مجوز و بالا بودن ظرفیت تولید پیش از تقاضا، فقدان تشکل صنفی هماهنگ کننده تثبیت قیمت محصولات همراه باافزایش قیمت عوامل تولید، عدم امکان تبدیل دارایی های غیرمولد به مولد و گران بودن خوراک در مقایسه با قیمت های بین المللی از دیگر عوامل رکود اقتصادی در بنگاه های صنعتی وابسته به صندوق های بازنشستگی است.
این اقتصاددان گفت: تدوین ساز و کارها و دستورالعمل در انتصاب مدیران و استخدام مدیران، پیاده سازی چرخ بهبود بهره وری، اصلاح نظام بازاریابی و فروش، پیاده سازی تیم های آماری و اطلاعاتی شفاف و هوشمند در شرکت ها، تلاش برای تبدیل دارایی های غیر مولد و مولد، تعریف استانداردهای مدیریت مالی و تبعیت از این استانداردها، برنامه برای کاهش امهال مطالبات بانک ها، ورود به حلقه های سودآور در زنجیره تولید، تلاش برای نوسازی ماشین آلات با استفاده از ظرفیت های فاینانس و جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند اقدامات عملی در سطح بنگاه های صنعتی وابسته به صندوق های بازنشستگی باشد.
بختیاری بیان داشت: ایجاد و توانمند سازی تشکل های صنفی و اتحادیه های صنعتی با هدف افزایش مدت چانه زنی، ایجاد کلینیک های تخصصی صنعتی با هدف عارضه یابی در هر یک از بنگاه های صنعتی با کمک مدیران آن، تدوین استرتژی توسعه از آن با استفاده از آمایش سرزمینی اقداماتی است که درسطح صنعتی می تواند برای خروج از رکود بنگاه ها راهگشا باشد.
وی افزود: تامین اعتبار برای نوسازی و توسعه واحدهای صنعتی با اولویت اشتغالزایی و رفع بحران اجتماعی، ایجاد ساز و کار برای امهال بدهی بنگاه های بدهکار از روش های مختلف بانکی و مالی، تسهیل در ورود سرمایه گذاری خارجی و فاینانس بین المللی، در نظرذ گرفتن نظام مالی بهینه برای بازپرداخت بدهی های دولت به بنگاه های صنعتی، طراحی ساز و کار کارآمد برای انضباط مالی دولت و اصلاح نظام تعرفه واردات و صادرات و تلاش برای رفع تحریم ها از جمله راهکارهایی است که در سطح اقتصاد کلان و فراملی برای خروج از رکود موثر واقع می شود.

خبرنگار: مینا شیروانی
عکاس: سید بهنام اخوت پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

یک × 5 =

فهرست