وبینار بازخوانی اندیشه قانون اساسی در نظام جامع تأمین اجتماعی
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. وبینار بازخوانی اندیشه قانون اساسی در نظام جامع تأمین اجتماعی

به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نشست «بازخوانی اندیشه قانون اساسی در نظام جامع تأمین اجتماعی»، در ادامه «سلسله نشست‌های گفتگوی راهبردی» در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴ تا ۱۶برگزار شد. این نشست دومین وبینار سراسری موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا بود که این امر با مشارکت روابط عمومی و امور استان‌های صندوق‌های بازنشستگی کشوری و همچنین دفاتر صندوق بازنشستگی در سایر استان­ها میسر شد.

در این نشست که با حضور جمشید تقی­‌زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، علی اخوان، معاون اجرایی مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی، به بازخوانی تحولات نظام رفاهی و تحولات قانونی در شکل‌گیری و تصویب اصل ۲۹ قانون اساسی کشور پرداخت.

وی از این اصل به عنوان اصلی جامع و منحصر به فرد که سایر قوانین در حوزه نظام تأمین اجتماعی از آن ناشی می‌شود، یاد کرد و با مرور مشروح مذاکرات منجر به تصویب این اصل روح و تفکر حاکم بر آن را شرح داد.

اخوان در ادامه با بررسی سیر تحولات در تصویب قوانین  تأمین اجتماعی نتیجه‌گیری کرد که با مرور زمان روح حاکم نگاه به مسئله تأمین اجتماعی تغییر کرده و اصل ۲۹ معیار تصویب سایر قوانین نبوده است.

در ادامه نشست، مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز  که خود در سیر تصویب برخی از قوانین در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است، نظرات خود را در این حوزه بیان کرد.

جمشید تقی‌زاده با تأکید بر اصل ۲۹ قانون اساسی، گفت: در ۴۰امین سالگرد انقلاب، بر ما کارشناسان، مدیران و علاقه‌مندان حوزه رفاه و بازنشستگی است که به سهم خود در تحقق کاملِ اصل ۲۹ تلاش کنیم. ولی این مهم ممکن نخواهد بود مگر با شناسایی دقیق «جهت‌گیری‌های قانون اساسی».

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به سبب بروز برخی مسائل و دشواری‌ها، صداهایی شنیده می‌شود که مضمون آنها نه تنها با روح حاکم بر قانون اساسی، بلکه با متن صریح آن نیز در تضاد است، افزود: در چنین شرایطی و در حالی که نویسندگان و خبرگان قانون اساسی در میان ما نیستند، رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی می‌تواند بیانگر «جهت‌گیری‌های اصلی قانون اساسی» در این حوزه باشد.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه مرور تاریخ انقلاب اسلامی و کنکاش در ریشه‌های آن به‌خوبی نشان می‌دهد که «اعتراض» به چارچوب‌های ناعادلانه اجتماعی یکی از موتورهای محرک شکل‌گیری انقلاب بوده است، تأکید کرد: از این رو، مفهوم «عدالت اجتماعی» به یکی از اهداف و شعارهای اصلی انقلاب بدل شد و این مفهوم در قانون اساسی تجلی و جایگاه ویژه‌ای داشت.

وی با بیان اینکه شاکله اصلی و جهت‌گیری‌های نظام جمهوری اسلامی در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، در اصل ۲۹ ظاهر شده است، افزود: با همه تأکیدها و وجود همه صراحت‌های قانونی، اصل ۲۹ قانون اساسی تا اردیبهشت سال ۱۳۸۳ و تصویب قانون «ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» به‌طور کامل اجرا نشده بود زیرا ظرف اجرایی و زمینه حقوقی لازم برای آن ایجاد نشده بود.

تقی‌زاده ادامه داد: هرچند امروز مسیر و جهت‌گیری برای اجرای اصل ۲۹ و برقراری نظام جامع رفاه، مطابق با جهت‌گیری‌های قانون اساسی، فراهم است؛ اما متأسفانه باید اذعان کرد هنوز راهی طولانی در این مهم پیش روست. زیرا در طی سال‌های گذشته باوجود تصویب قانون ساختار، موانع اجرای این قانون پیش-برنده پا بر جا مانده و هنوز نمی‌توان ادعا کرد کشور توانسته «آرمان قانون اساسی» در برقراری یک نظام جامع رفاهی را محقق کند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی دعوتی باشد از همگان برای یادآوری و گرامیداشت تلاش همه آنهایی که برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تحقق آرمان عدالت اجتماعی، از جان مایه گذاشتند.

گفتنی است طبق اصل بیست و نهم (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‏ ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبت‌های پزشکی به‌صورت بیمه و غیره حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک‌یک افراد کشور تأمین کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چهار + 15 =

فهرست