بحران در صندوق های بازنشستگی ناشی از نبود حکمرانی خوب است
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. بحران در صندوق های بازنشستگی ناشی از نبود حکمرانی خوب است
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بحران های کنونی در صندوق های بازنشستگی ایران را نبود حکمرانی خوب در این صندوق ها عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حجت الله میرزایی، در نشست تخصصی «حکمرانی و نظارت در صندوق های بازنشستگی» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشورمان بحرانی است و وضع حاکم، ناشی از نبود حکمرانی خوب در این صندوق ها است.
میرزایی با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی از جمله پیچیده ترین نهادهای مالی جهان امروز است، گفت: پیچیدگی در این صندوق ها به مراتب از نهاد بانک ها بیشتر است. این صندوق ها چند نوع فعالیت را در کنار هم انجام می دهند که گاهی این فعالیت ها با یکدیگر کاملاً متفاوت بوده و نیازمند تخصص خاصی است.

 

وی با بیان اینکه ارزش دارایی صندوق ها به تولید ناخالص ملی (GDP) در ۳۰۰ صندوق بیمه ای دنیا بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ درصد است، گفت: این عدد در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است که رقم قابل توجهی است.
میرزایی افزود: صندوق های بیمه ای و بازنشستگی در کشور، حدود ۳۷۰ بنگاه را با مالکیت بیش از ۳۴ درصد در اختیار دارند که نشان از اثرگذاری بالای صندوق ها در اقتصاد ایران دارد.
وی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد، وضعیت امروز صندوق های بیمه ای، ناشی از نبود حکمرانی خوب است و در دوران های مختلف، دولت و مجلس، بار مالی سنگینی را به این صندوق ها تحمیل کرده اند.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی در دولت نهم و دهم قربانی فساد و پوپولیسم شده اند، گفت: در هنگامه دو انتخابات ۸۸ و ۹۲ اتخاذ تصمیمات ناگهانی، نادرست و غیرکارشناسی خسارت های جبران ناپذیری به صندوق ها وارد کرد و بارمالی سنگینی را به آن ها تحمیل کرد.
میرزایی با بیان اینکه رقم کمک های دولت به صندوق های بازنشستگی بیش از رقم یارانه های پرداختی به مردم است، اظهار داشت: امسال رقم کمک های دولت به صندوق ها به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد که تنها به حدود شش میلیون خانوار پرداخت می شود، در حالیکه یارانه های نقدی بین ۲۳ میلیون خانوار ایرانی توزیع می شود.
وی تاکید کرد: دولت در شرایطی است که به دلیل مشکلات مالی نمی تواند این رقم را پرداخت کند و از سوی دیگر، باید این مبلغ را پرداخت کند، چراکه بخش اعظم آن حقوق مشترکین این صندوق ها است.
میرزایی همچنین یادآور شد: دولت، صندوق های بازنشستگی و مشترکین این صندوق ها، هر سه از تصمیمات نادرست در گذشته آسیب دیده اند. تا زمانی که مسأله حکمرانی در صندوق ها حل نشود، تهدیدهای حاصل از بحران های موجود در صندوق ها به تدریج بیشتر و بیشتر خواهد شد.
وی از اصحاب رسانه، اندیشمندان اقتصادی و اجتماعی و نخبگان تاثیرگذار در کشورمان خواست تا به مباحث صندوق های بازنشستگی ورود کرده و این مسائل را بیان و برای آن راهکار ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دوازده + یازده =

فهرست