ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
 وزارت کار را به حیاط خلوت تبدیل کردند

از زمان دولت رجایی تاکنون سه‌بار برای تصدی این پست به من پیشنهاد شده بود، اما امروز قبول کردم به این دلیل که وضعیت را به گونه‌ای دیدم که هرکس در هر جایگاهی با توجه به شرایط پیچیده امروز اگر بتواند، باید به میدان بیاید.  آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است و بیکاری به دغدغه ملی تبدیل شده، این درحالی است که کیفیت زندگی مردم در معرض تهدید قرار گرفته است. بخشی از جامعه به دلیل هزینه‌های بالای درمان دچار سختی شده‌اند؛ بنابراین توجه به این موضع در رئوس برنامه‌های بنده در صورت اخذ رای قرار خواهد گرفت. بحث سه‌جانبه‌گرایی به‌طورجدی دنبال خواهد شد به‌نحوی که سند سه‌جانبه‌گرایی در نخستین روزهای فعالیتم در این وزارتخانه به مجلس ارایه خواهم کرد.  تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و حمایت این وزارتخانه از دیگر برنامه‌های من است.  در حوزه روابط کار ایراداتی را برخی از نمایندگان به من وارد کردند که نگاه من نگاه کارگری است، اما تمام اقشار جامعه را در نظر خواهم گرفت.
من پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین را به‌مدت دوسال‌ونیم مورد مطالعه عمیق قرار دادم، مبنی بر اینکه چگونه این کشورهای تازه‌صنعتی‌شده به وضعیت باثبات شغلی دست یافته‌اند. به این نتیجه رسیده‌ام که تنها راه نجات ما ایجاد شغل است.  این برنامه چهار بعد دارد که همیاری مجموعه نهادهای کشور ازجمله مجلس و دولت را می‌طلبد، همچنین برخی از سیاست‌های تنظیمی مختص وزارتخانه است، این در حالی است که مسوولیت سیاست‌های انفعالی و بیمه‌ها را بر عهده خواهم گرفت.
مسوول پیگیری سیاست‌های فعال و دستگاهی که ایجاد شغل می‌کند، وزارت کار است؛ بنابراین ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار در این وزارتخانه باید ایجاد شود. اسناد توسعه استانی و ایجاد توازن در استان‌ها از جمله وظایف این وزارتخانه خواهد بود.
بخش رفاه اجتماعی از بخش‌هایی است که متوازن‌کننده رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود. پیش از این دو تجربه از برزیلی‌کردن کشور داشته‌ایم که یکی از این تجربه‌ها تجربه توده‌ستایانه بوده است.
۴٧درصد جمعیت کشور در این حوزه قرار دارد، تمام صندوق‌ها ورشکسته هستند، نسبت بین شاغلان و مستمری‌بگیران زیر شش‌درصد آمده که زیر خط قرمز و خط خطر است، صندوق‌های فولاد سه‌ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و منابع و مصارف صندوق‌ها از بزرگ‌ترین چالش‌ها است.  وزارت کار و تعاون و رفاه‌اجتماعی بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته و تبدیل به حیاط‌خلوت و سیاست‌زده شده است، در اولین اقدام مجموعه اقتصادی این وزارتخانه را از سیاست‌زدگی دور می‌کنم، برنامه پاک‌دستی را دنبال کرده و افرادی فارغ از جناح‌های سیاسی و قوی وارد وزارتخانه خواهم کرد. این بخش باید سودی بالای ٣٠درصد بدهد، این در حالی است که کار ما فقط بنگاه‌داری نیست.
درخصوص نظر نمایندگان در مورد امنیتی بود، باید سوال کرد تصور از امنیتی‌بودن و امنیت چیست؟ در دنیا هوشمندترین افراد سیاستمداران و استراتژیست‌ها همواره در بخش امنیت فعالیت می‌کنند. من پاسدار بودم و از گذشته خود هیچ گاه دور نشده‌ام. آمده‌ام که از رنج مردم و بازنشستگان بکاهم. این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می‌خواهد و من مدیری استراتژیست هستم.
———————————————————————————————————————————————————————————–
موافقین
غلامرضا تاجگردون
از فساد جلوگیری می‌کند

 غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران: ربیعی گلوگاه‌های فساد را شناسایی کرده و می‌تواند از فساد در این وزارتخانه جلوگیری کند.
وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از سه جزء تشکیل شده است. وزیر مربوطه نباید نگاه اقتصادی و اجتماعی صرف داشته باشد. راه‌حل تحقق اهداف اصول ٢٣، ۴٣ و ۴۴ قانون‌اساسی در این وزارتخانه با یک نگاه استراتژیک انجام می‌گیرد و ربیعی می‌تواند با این نگاه و همچنین مطالعه و پژوهش‌های خود در این وزارتخانه موفق باشد. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودیم، می‌گفتیم وزارت تعاون یک سازمان برنامه دیگر است چراکه این وزارتخانه دو اثر منفی و مثبت می‌تواند داشته باشد؛ اثر مثبت اینکه می‌تواند موجب ارتقای رفاه کشور شود و اثر منفی اینکه اگر نگاه خوبی به این وزارتخانه نداشته باشیم، موجب فساد خواهد شد.

علیرضا محجوب
به درخواست کارگر و کارفرما آمده

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران: ربیعی به درخواست تشکل‌های کارگری و کارفرمایی آمده است، در زمان رای‌دادن رعایت کسانی را که به شما رای دادند را بکنید. نماینده مخالف شما حتما قانون اساسی را مطالعه کرد‌ه‌اند. در مقدمه قانون اساسی بحثی درباره اینکه اقتصاد هدف نیست، بلکه وسیله است وجود دارد، سازمان اجتماعی سرمایه‌هایش را برای نگهداری سهام استفاده می‌کند. با توجه به اشراف شما بر علم اقتصاد تعجب می‌کنم که قانون برنامه پنجم را مطالعه نکرده‌اید. در این برنامه مطابق بند ٢ ماده ٢۶ سازمان بیمه‌گر و صندوق‌های تامین اجتماعی از استمرار بنگاهداری منع شده‌اند. شما که دیگران را متهم می‌کنید که توانمند نیستند باید بدانید که توانمندی اول نماینده خواندن قانون و بعد از آن اظهارنظر کردن است.
———————————————————————————————————————————————————————————–
مخالفین
محمد پورابراهیمی
برنامه‌های ایشان پاسخگو نیست

محمد پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان: رتبه ایران در فضای کسب‌وکار در میان کشورها رتبه صدم است برای اصلاح این قضیه هم باید وزارت اقتصادی کار به کسی سپرده شود که سوابق فعالیت مدیریت اقتصادی داشته باشد. ٨٠درصد ماموریت‌ها و وزن اصلی این وزارتخانه نهادهای اقتصادی هستند سازمان تامین‌اجتماعی که زیرمجموعه این وزارتخانه است شامل نهادهای مهم مالی مثل صندوق بازنشستگی، کشوری و صندوق بیمه عشایر و روستاییان است که قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشد دارای رویکرد اقتصادی است. سازمان بیمه تامین‌اجتماعی شامل درآمد ١٠میلیون بیمه شده است که ماهانه درآمدی معادل دوهزارمیلیاردتومان به آن واریز می‌شود. کدام نهاد مالی در کشور تا این حد درآمد دارد؟ قانون کار آنقدر سخت گرفته شده که موجب شده شغلی ایجاد نشود.

رضا صابری
تجربه کافی ندارد

رضا صابری، نماینده رامیان و آزادشهر: ممارست ٣٠ساله ربیعی در حوزه‌های اطلاعات و آموزش کفایت تجربه کافی برای این مسوولیت نیست. چه تضمینی دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود؟ به بیان آقای ربیعی تقریبا همه آحاد جامعه تحت‌تاثیر سیاست‌ها و اقدامات این وزارتخانه هستند که دوسال پیش از ترکیب سه وزارتخانه تشکیل شد، ربیعی این اقدام هوشمندانه را ناقص می‌داند. اگر امروز در استان‌ها برای سایر وزارتخانه‌ها تنها با یک اداره‌کل سروکار داریم در این وزارتخانه برای هر استان با چهار اداره سروکار داریم. تامین اجتماعی، شستا، بزرگ‌ترین ذخیره اقتصادی کشور، نیروی کار و فنی‌وحرفه‌ای، مسایل بیمه‌ای تنها بخش کوچکی از موضوعات این وزارتخانه است.  کم‌توجهی به بیکاران نه‌تنها چالش آنها را حل نمی‌کند بلکه دامنه سردرگمی را افزایش می‌دهد.

منبع: روزنامه شرق، شماره ۱۸۰۷پنج شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

2 + 8 =

فهرست