تعریف کانون ارزیابی و توسعه مدیران:
کانون فرایندی یک یا چندروزه است که با بهرهگیری از شبیهسازیهای شغلی، آزمونهای روانسنجی و تیمی از ارزیابان حرفهای، شناخت نسبتاً دقیقی از استعدادهای فکری و رفتاری افراد به دست میدهد؛ شناختی متناظر با یک چکلیست از تواناییها و رفتارهای مورد انتظار از کارشناسان و مدیران سازمان که در قالب طرحوارهای موسوم به مدل شایستگی سازماندهی شده است.
در این کانون باتوجهبه نتیجه ارزیابیهای صورتگرفته، برای توسعه و آموزش مدیران و کارکنان برنامهٔ آموزشی و توسعه فردی ارائه میشود تا با رشد آنها، سازمان هم رشد و توسعه یابد.
هدف از ارزیابی:
دستیابی به شناخت صحیح از افراد، استعدادها، تمایلات و چگونگی پیشرفت افراد است.
نتیجهی این فرایند گزارشاتی تحلیلی، مختص هر یک از شرکتکنندگان کانون است که بهصورت محرمانه به ایشان بازخورد داده خواهد شد. در این گزارش علاوه بر نقاط قوت و جهتگیریهای پیشرفت شغلی افراد به بهبودها و آموزشهای لازم در راستای تحقق پیشرفت مزبور نیز اشاره خواهد شد.
روند اجرا کانون ارزیابی:
افراد به گروههای ۴ تا ۸ نفر تقسیم میشوند و با مراجعه به کانون ارزیابی مجموعهای از فعالیتها را زیر نظر چندین ارزیاب حرفهای به انجام میرسانند. در این فرایند بررسی استعدادها و ویژگیهای افراد به طور عمده از طریق تمرینهای مختلف شبیهسازی صورت میگیرد برای این مقصود ارزیابان در انتهای کانون طی نشستی موسوم به wash up اطلاعاتی که دررابطهبا هر یک از شرکتکنندگان کانون به دست آوردهاند را تسهیم و تجمیع میکنند و نتیجه در قالب یک گزارش تحلیلی به اسم گزارش بازخورد فردی، مستندسازی میشود.
ارکان کلیدی کانون:
- شایستگیها
- تیم ارزیابان
- ابزارهای ارزیابی
- گزارش بازخورد
جهت استفاده از خدمات کانون ارزیابی و توسعه مدیران موسسه می توانید به این لینک مراجعه فرمایید.