واحد آموزش مؤسسه راهبردهای صبا این دوره را برای پرسنل شرکتهای تابعه صندوق به مدت ۸ ساعت برنامه ریزی، که در سرفصلهای زیر توسط دکتر نیما گروسی مختارزاده(عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) تدریس شد:
- روند تحول تفکر در مدیریت
- استراتژیست کیست؟
- سیر تحول تفکر استراتژیک
- روند تحولات جهانی در حوزه کسب و کار
- ارتباط آینده پژوهی با تفکر استراتژیک
- رویکردهای آینده پژوهی
- تکنیک های تفکر استراتژیک
- تفکر استراتژیک چیست؟
- ابزارهای تفکر استراتژیک
- الگوی مفهومی تفکر استراتژیک
- فرامین تفکر استراتژیک
- اصول تفکر استراتژیک
- الگوی ۳C
شرح مختصر:
تفکر استراتژیک یک توانایی فردی برای تفکر مفهومی، تخیلی، سیستمی، و فرصتطلبانه برای رسیدن به موفقیت در آینده است. از سوی دیگر برای درک این مفاهیم، شناخت عناصر مهم در تفکر استراتژیک ضروری است. تفکر استراتژیک مستلزم دوراندیشی و درک تأثیر تصمیمهای کنونی رب آینده است. وضعیت آینده شاید متفاوت از وضع موجود باشد. تفکر استراتژیک در کسبوکار باید خروجیهای آن چه را که معمولاً «آیندهپژوهی» یا «چشمانداز استراتژیک» نامیده میشود، در نظر بگیرد. یک متفکر استراتژیک برای گذشته و زمان حال، بهعنوان بخشی از ورودیهایی که بر آینده تأثیرگذارند، ارزش قائل است. استراتژی، برنامه و طرح یک عمل و یا سیاست طراحی شده برای رسیدن به هدف بزرگتر است. وقتی که در مورد اندیشه استراتژیک صحبت میکنیم در واقع منظورمان این است که ما برای رسیدن به هدف به چه چیزی نیاز داریم و چگونه باید آن را انجام دهیم. بهجای اینکه مدام به لیست کارهایی که باید انجام دهید نگاه کنید بهخصوص وقتی که زمان کمی دارید بهتر است که روش انجام رسیدن به اهداف خود را مجدد بازسازی کنید.