صندوق بازنشستگی کشوری پیشرو در تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  1. خانه
  2. آرشیو نشست‌ها
  3. سال 1403
  4. صندوق بازنشستگی کشوری پیشرو در تحقق مشارکت مردم در جهش تولید

رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم

به گزارش روابط عمومی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، نشست تخصصی “رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم “با حضور سید احسان قاضی زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، حامد فروزان، دستیار مردمی سازی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مهدی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، مهدی سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، شهرام محمدی، رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی، سید سجاد پادام رئیس دبیرخانه تبصره ۱۸ کشور و مهدی مسکنی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به همراه معاونین و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره هلدینگ‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری و به همت موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا برگزار شد.

رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال؛ جهش تولید با مشارکت مردم

در این نشست که نخستین جلسه از سلسله نشست های هم اندیشی صندوق بازنشستگی کشوری در سال جدید است و براساس شعار امسال که از سوی  رهبر معظم انقلاب” جهش تولید با مشارکت مردم” نام گرفته، موضوع مردمی سازی در اقتصاد و کاربردهای آن در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت های تابعه از سوی صاحب نظران حاضر در جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این نشست با توجه ویژه نامه شعار سال، “راهبردهای صبا” که توسط موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا تألیف شده است برگزار شد و نویسندگان این ویژه نامه به ارائه ای کوتاه آن پرداختند.

دکتر علی زندوکیلی

دکتر علی زند وکیلی، سرپرست موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، در ابتدا این نشست تخصصی با اشاره به وظیفه پژوهشی این موسسه و بیان نکاتی در زمینه شعار سال ۱۴۰۲، گفت: موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به عنوان نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی، یکی از اولین موسسات علمی  است که با توجه به تاکیدات آقای مسکنی در زمینه مشارکت مردم در راستای جهش تولید، پژوهش کرده است و مدلی متناسب با برخی از شرکت های صندوق بازنشستگی برای محقق شدن شعار سال ارائه کرده است.

دکتر محمد سلیمانی

در ادامه دکتر محمد سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به ارائه پژوهش مردمی سازی پرداخت و مدل های مختلفی در زمینه مشارکت مردم در تولید را تعریف کرد.

وی با اشاره به مدل های موفق و ناموفق جهانی، گفت: اقتصاد حاکم بر ایران تاکنون متناسب با مردمی سازی نبوده و وزنی که باید به حلقه های میانی در اقتصاد می داده، را تا کنون نداده است.

وی در ادامه گفت: مشارکت مردم در تولید حاصل نمی شود مگر این که شأن و کرامت مردم حفظ شود و احساس کنند که در وضع قوانین هم مشارکت دارند. مردم باید احساس کنند که اگر در فضای مشارکتی شرکت کنند پاداش می گیرند و باید ابزار های متناسب این قضیه طراحی شود.

وی با ارائه ای از مدل های حکمرانی در زمینه مشارکت مردم افزود: ما در حکمرانی علاوه بر هدف گذاری می بایست ابزارهای متناسب با آن را در حلقه های پایین تر طراحی کنیم تا بتوانیم دستور رهبری را جامه عمل بپوشانیم، ما در تلاش هستیم که با کمک از ابزارهای نوین و دیجیتال بستر مشارکت مردم در شرکت ها را فراهم نماییم و برای مردم و بنگاه های اقتصادی سود و درآمد به ارمغان بیاوریم.

دکتر سینا شیخی

در ادامه نشست دکتر سینا شیخی، معاون دانش و پژوهش موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا با اشاره به تحقیقات و مدلسازی هایی که برای برخی از شرکت های معروف و با ارزش صندوق بازنشستگی صورت گرفته است گفت: با توجه تجربیات گذشته ، اگر در مسیر مردمی سازی و افزایش مشارکت مردم، مجلس شورای اسلامی ریل گذاری درستی انجام ندهد و برخی از اشتباهات گذشته را انجام دهد، قطعا این هدف محقق نخواهد شد و آسیب جدی خواهیم دید.

دکتر احسان قاضی زاده هاشمی

دکتر احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اتفاقات اخیر مجلس در موضوع مولد سازی و برخی از مشکلات در این موضوع، گفت: باید به شکلی کار کارشناسی و پژوهشی در زمینه مشارکت مردم صورت بگیرد، که در آن تجربیات موفق و ناموفق داخل و خارجی لحاظ شده باشد و در میدان عمل به صورت میدانی اجرا و مورد بررسی مستمر قرار گفته باشد تا مدل متناسب استخراج شود وگرنه با کار تئوری صرف نمی توان به نتیجه رسید.در ادامه وی با بیان اقدامات مجلس در دوره های مختلف برای بهبود وضع معیشت و رفاه مردم ، گفت: ما در مجلس تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال انجام می دهیم اما تجربیاتی در اجرای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ قانون داریم که از ابتدا با آزمون و خطاهایی مواجه بوده است که در آن گاه نقاط ضعف و قوتی حاصل شده است که متاسفانه در برخی از مواقع موجب رضایت روانی مردم نشده است.

مهدی مسکنی

مهدی مسکنی، مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: به نظر من از نوروز ۱۴۰۱ مسیر مدیریت اجرایی کشور توسط رهبری مشخص شده است و ایشان فرمودند که “دلسوزان نظام را دعوت می کنم راه های مشارکت مردم در اقتصاد را پیدا کنند” و امسال هم شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری کردند که این مشخص می کند رهبری نسبت به این موضع دغدغه دارند و وظیفه ماست که در این مسیر قدم برداریم.وی با اشاره به میزان نقدینگی در دست مردم و میزان آن، گفت: اگر مردم این نقدینگی را به سمت هر بازار غیر مولدی سوق دهند باعث آثار ترمی می شود و باید در صندوق به راه های جذب این سرمایه ها بیندیشیم؛ رهبری در سال ۹۳ به مشارکت مردم اشاره می کنند و در آن سال بیان می کنند که ” اقتصاد مردمی با اراده مردم ، سرمایه مردم و حضور مردم تحقق پیدا می کند اما دولتی نیست” و این سخن به ما نشان می دهد که بنا به نیاز مردم باید پیش برویم، نه مردم بنا بر نیاز دولت؛ این سخن مشخص هست ولی متاسفانه فعلا مدل کاملی برای این موضوع در کشور موجود نیست و این موضوع باعث عدم واگذاری صحیح شرکت های دولتی به مردم شده است.

وی با بیان ترجبیات موفق مشارکت مردم در کرونا و برخی از تجربیات ناموفق خصوصی سازی شرکت های دولتی در دولت گذشته، گفت: مدل مردمی سازی و تعاون همخوانی های بسیاری دارد و به نظر می رسد در این پژوهش ارائه شده این بحث در نظر گرفته شده است، مفهوم تعاون در کشور ما از گذشته بوده است ولی متاسفانه پوسته حقوقی تعاونی در کشور گوشه های منفی هم دارد که لازم هست این نکات موضوع پژوهش های دیگر قرار گیرد تا بتوان به مدل درست مردمی سازی و ارتباط آن با تعاون برسیم.

حامد فروزان، دستیار مردمی سازی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان نکاتی نسبت به طرح مردمی سازی ارائه شده در این نشست،گفت: در بحث مردمی سازی بیانات رهبری به ما نشان می دهد که باید آحاد مردم مشارکت داشته باشند،نه فقط سرمایه داران؛ همه مردم می توانند در تولید مشارکت کنند. در بخش خصوصی مولفه سرمایه مهم است ولی در بحث مردمی سازی ما به دنبال سازوکاری باید باشیم که فقط مولفه سرمایه لحاظ نشده باشد و همه مردم بتوانند به هر شکلی مشارکت کنند.

مصطفی صالحی راد صندوق

در انتهای نشست مصطفی صالحی راد ، رئیس هیئت مدیره موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا با بیان ظرافت های تعامل با مردم و اهمیت برند شرکت در اعتماد مردم برای مشارکت و مردمی سازی، گفت: در طرح های مردمی سازی مورد پژوهش این موسسه تعاملات و مذاکراتی مفصلی با نهاد های مردمی و خیریه همچون آستان قدس صورت گرفته است. نهاد های مختلفی هستند که دغدغه تحقق شعار سال را دارند و اگر در مدل مردمی سازی شرکت ها مشارکت آنها را داشته باشیم، حتی تسهیلات مناسبی جهت مشارکت آحاد مردم می توانیم به مردم بدهیم و از ظرفیت این نهاد ها استفاده نماییم.

در انتهای نشست دیگر مدیرعاملان شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی به ارائه بحث و موضوعات خود پرداختند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

یک + 6 =

فهرست